مونا جامی پور؛ سید محمدباقر جعفری؛ ریحانه عصاریان
چکیده
رسانههـای اجتماعی به عنوان یک ابزار مؤثر در کسبوکارهای کوچک و متوسط، طیف وسیعی از فرصتهای ارزشمند را ایجاد و موجب کاهش چشمگیر هزینهها خواهد شد و امروزه استراتژی بنگاهها برای تعامل با مشتریان و ایجاد روابط و همکاری با دیگر عناصر بازار با ظهور رسانههای اجتماعی تغییر داشته است. در طول دو دهه قبل، تحقیقات مربوط به رسانههای ...
بیشتر
رسانههـای اجتماعی به عنوان یک ابزار مؤثر در کسبوکارهای کوچک و متوسط، طیف وسیعی از فرصتهای ارزشمند را ایجاد و موجب کاهش چشمگیر هزینهها خواهد شد و امروزه استراتژی بنگاهها برای تعامل با مشتریان و ایجاد روابط و همکاری با دیگر عناصر بازار با ظهور رسانههای اجتماعی تغییر داشته است. در طول دو دهه قبل، تحقیقات مربوط به رسانههای اجتماعی در حوزه کسبوکار بهطور فزایندهای افزایشیافته است ولیکن تاکنون مطالعه جامعی در رابطه با ارزشهای تجاری رسانههای اجتماعی در کسبوکارهای کوچک و متوسط و اولویتبندی آنها صورت نگرفته است. لذا پژوهش حاضر با بررسی سیستماتیک مطالعات در بازه زمانی سالهای 2012 تا 2019، 57 مقاله انتخاب و با استفاده از روش فراترکیب مقالات منتخب مورد بررسی قرار گرفته و ارزشهای تجاری اشاره شده در آنها کدگذاری شدند. سپس ارزشهای شناساییشده با استفاده از روش آنتروپی شانون اولویتبندی شدند بهطوریکه پنج طبقه اصلی ارزش تجاری شامل ارزش عملیاتی، ارزش مالی، ارزش استراتژیک، ارزش مشتری و در نهایت ارزش دانشی/ اطلاعاتی به ترتیب رتبه اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند. پژوهش حاضر هم از لحاظ یافته ها و هم از نظر روش شناسی در حوزه بکارگیری رسانه اجتماعی در شرکت های کوچک و متوسط دارای نوآوری می باشد.